דיאן ארבוס, צילומי נשים

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב pinterest
מתוך צילומיה של דיאן ארבוס
מתוך צילומיה של דיאן ארבוס

דיאן ארבוס, צילומי נשים

מתוך צילומיה של דיאן ארבוס

הצלמת דיאן ארבוס (1923-1971), ידועה בעיקר בזכות צילומים שחוגגים את המוזרות, פורטרטים של אוכלוסיות שוליים, אאוטסיידרים, פריקים ואנשים דחויים. על אף מעמדם החברתי הנמוך, ואולי בזכותו, היא העריכה אותם ושאפה לתת להם במה מכבדת. "רוב בני האדם חיים את חייהם בפחד מפני חוויה טראומטית," הסבירה ארבוס בהרצאה שהעבירה לתלמידיה בשנת 1972, "פריקים נולדו עם הטראומה. הם כבר עברו את מבחן חייהם. הם אריסטוקרטים."

צילום מסוג אחר

מבין הדיוקנאות הרבים שצילמה ראויים צילומי הנשים שלה לתשומת לב מיוחדת. בצילומי הנשים המופיעים כאן היא חושפת את ה'אחרות' של המצולמות, הנובעת דווקא מתוך מלבושן. הנשים בתמונות אלה מבקשות להתבלט באמצעות הפריטים שרכשו, באמצעות האופנה. שלא כמו דוגמניות במגזינים, נשים אלה נותרות אנונימיות, ובכך מבטאות את המבט של ארבוס על החברה, ומבליטות את טביעת האצבע הייחודית שלה כאמנית וצלמת.

דיאן ארבוס-אישה עם שרשרת פנינים ועגילים, ניו יורק
דיאן ארבוס-אישה עם שרשרת פנינים ועגילים, ניו יורק 1967 תצלום שחור לבן, הדפס כסף ג'לטיני

הצילום של ארבוס הוא ישיר מאוד, בוטה כמעט. סגנונה מובהק וברור, היא לא עושה הנחות. הנשים המצולמות ממלאות את הפריים ומישירות מבט. אין חיתוכים, טשטושים או שימוש בפילטרים, הפריים שאנו רואים הוא הפריים שארבוס צילמה.

ארבוס אז והיום

בזמנים שבהם הטיפה החברה הצרכנית לאחידות ול'טעם טוב', נחשבו העבודות של ארבוס למציצניות, מזלזלות ואף אגרסיביות. סוזאן סונטג, בספרה 'הצילום כראי התקופה' (1977) כתבה על ארבוס שהיא מתרכזת בצילום הקורבנות וחסרי המזל, אנשים מעוררי רחמים ודוחים, ושהיא עושה זאת ללא חמלה ולכאורה מנצלת אותם. מה שהצופה מתבקש לעשות מול תצלומיה של ארבוס, טענה סונטג, הוא לזהות את ה'אחר'.

diane arbos
דיאן ארבוס, שתי נשים באוטומט 1966. תצלום שחור-לבן, הדפס כסף ג'לטיני

כיום, תצלומים הדומים לתצלומיה של ארבוס מציפים את האינטרנט בבלוגים העוסקים באופנת רחוב. בלוגרים של אופנה הם ציידי סגנון אשר בולשים אחר אנשים ברחוב, מחפשים את המראה המיוחד ותופסים אותו במצלמתם. הם נמדדים ביכולתם לזהות 'סגנון' ולצלם אותו, והופכים לבעלי השפעה על חשבון מצולמיהם ובחירותיהם האפנתיות הייחודיות.

בתצלומי הנשים שלה, נראה שארבוס הקדימה את זמנה. היום, הקבלה של ייחודיות בלבוש והגישה הכלכלית של "התאמה אישית" שוללת למעשה את ה'אחרות' של הנשים המצולמות שהיתה חשובה לארבוס. עבור צופיה העכשוויים של ארבוס המצולמות שלה אינן מוזרות כלל – ואולי כך ראתה אותן ארבוס כבר לפני חמישים שנה.

Read More

פיליפ פארנו – הכל יחסים

פיליפ פארנו הינו אחד האמנים הבולטים בשדה האמנות העכשווית ומהאמנים המרכזיים שהגדירו את אסתטיקת היחסים (Relational Aesthetics) המתמקדת במערכות יחסים אנושיות ובהקשר החברתי בו הן

קרא עוד »
הערב האחרון, 2011, נטליה זורבובה

התשוקה לאמנות בעידן הקורונה

חוויית האמנות בעידן הקורונה נגיף הקורונה עצר את העולם מלכת. השפעתו הורגשה היטב בכל תחומי החיים. לצד פגיעה בענפים רבים במשק, כמו התעופה, התחבורה, התיירות

קרא עוד »

לתגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

הירשמו לניוזלטר שלנו