הפורטרטים של אירווינג פן

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב pinterest
Irving Penn,Child of Florence 1948
Irving Penn,Child of Florence 1948

הפורטרטים של אירווינג פן

Irving Penn,Child of Florence 1948

צילומי פורטרט לכל, ללא הבדל מעמד או מקצוע

 

בשנת 1927 פרסם אוגוסט זנדר את ספר הצילום 'אנשי המאה העשרים' People of the Twentieth Century. הספר כלל צילומי פורטרט של בעלי מקצועות ותפקידים שונים ברפובליקת ויימר הגרמנית שלאחר מלחמת העולם הראשונה. גישתו האנתרופולוגית-מדעית כמעט של זנדר הייתה חלוצית באופן שבו הפרידה בין דמות המצולם לבין מקומו בחברה. היא הפכה את האדם הפשוט לבעל פורטרט בזכות משלח ידו ולא בזכות מעמדו. גישתו של זנדר סימנה את תחילת התפתחותו של סוג חדש של צילום פורטרט אותו המשיכו לפתח מגוון צלמים מובילים אחריו, ביניהם אירווינג פן. ניתן לומר שצלמים אלה חילצו את הפורטרט מידי האריסטוקרטיה. דרך עדשותיהם הפורטרט הפסיק להיות סמל סטטוס של המעמדות הגבוהים והחל להיות כלי לתיעוד תרבות, תקופה וחברה.אירווין פן, מסדרת בעלי המקצועות,1950

אוגוסט זנדר שאף ליצור דיוקן אקטואלי של החברה הגרמנית

זנדר ניגש לפרויקט הצילומי של סדרת 'אנשי המאה העשרים' עם מטרה ברורה – למסור את מראה האמת לבאים אחריו. לשם כך הוא הפנה את אותו המבט אל בני המעמד הגבוה, מעמד הביניים והמעמד הנמוך. בסופו של דבר איגד ספרו 619 פורטרטים המשרטטים יחד את פני החברה הגרמנית בת זמנו. גיוון הדמויות והגישה הצילומית חסרת הפשרות של זנדר מצביעים על השינוי החברתי המשמעותי שחל בתחילת המאה ה-20, ועל היציאה מהסלון הבורגני אל עבר החברה על רבדיה השונים. עם עליית הנאצים לשלטון הוחרם ספרו של זנדר ורוב גלופותיו הושמדו, שכן הוא הציג את המרקם האנושי האמיתי של גרמניה ולא רק את האנשים שתאמו את אידיאל הגזע העליון.

הפורטרטים של אירווינג פן חוגגים את ייחודיותו של כל פרט

 

צלם נוסף שהותיר חותם בתחום הפורטרטים הוא אירווינג פן. בשנת 1950 החל פן את סדרת 'בעלי המקצועות' שלו. הסדרה צולמה תחילה בפריז ובהמשך בלונדון ובניו יורק, ופורסמה במגזין ווג, שם עבד וצילם משנות ה-40 של המאה ה-20. שלא כמו זנדר, שצילם דיוקנאות נטורליסטיים של בעלי מקצוע בסביבתם הטבעית, פן צילם דיוקנאות פורמליסטים ואישיים יותר, בעלי מראה תיאטרלי. הוא הזמין את מושאי הצילום שלו אליו לסטודיו, בבגדי עבודתם ועם כלי מלאכתם, וצילם אותם לרוב על רקע ניטרלי של בד, בניתוק מוחלט מסביבת העבודה שלהם. הפורטרטים של פן חושפים את האינדיבידואליות ואת האישיות של כל מצולם ומצולמת בניתוק ממעמדם החברתי, תוך כדי שהם חושפים גם את מקומו של הצלם כאינדיבידואל וכיוצר.
פן פעל בתקופה בה האבסטרקט והאקספרסיוניזם פרחו. עובדה זו באה לידי ביטוי בסדרת בעלי המקצועות בכמה אופנים: ראשית, נוכחותו של פן בצילומי הסדרה מאוד מורגשת בזכות האופי הטיפולוגי שהכתיב בדיוקנאותיו; אופי המתאפיין באיסוף מידע, סיווגו, מיונו והשוואתו. שנית, פן היה בין הראשונים בתחום שבנו סביבה מלאכותית וריקה לצילומי הדיוקן שלו. הוא מיקם את מושאי הצילום בפינת הסטודיו אותה כיסה בבד אפור-לבן, ונמנע מקישוטים שיסיתו את תשומת לב המתבונן/ת. שלישית, הפורטרטים של פן מתאפיינים בעבודת תאורה קפדנית שתורמת לאופי הדרמתי של הדמויות המצולמות ומבליטה את קווי המתאר שלהן.

© Die Photographische Sammlung/SK Stiftung Kultur - August Sander Archiv, Cologne; DACS, London, 2020.
Pastrycook 1928, printed 1999 August Sander 1876-1964 ARTIST ROOMS Tate and National Galleries of Scotland. Lent by Anthony d'Offay 2010 http://www.tate.org.uk/art/work/AL00033

מגרפיקה לאופנה לתיעוד דרמתי של פני החברה

 

אירווינג פן נולד בשנת 1917 בארצות הברית. הוא החל את דרכו המקצועית כגרפיקאי ומעצב, אך במהרה נשאב אל הקסם שמאחורי עדשת המצלמה. בשנת 1943 פורסם במגזין ווג צילום השער הראשון שלו, ומאז המשיך לצלם למגזין במקביל לעבודתו כצלם עצמאי שהתמחה בצילומי אופנה, דיוקנאות וטבע דומם.
במשך למעלה מחמישה עשורים תיעד פן שורה ארוכה של דמויות מפתח בחברה האמריקאית. עבודתו הקפדנית והייחודית יצרה סטנדרט חדש בתחום והיוותה השראה לצלמים רבים שבאו בעקבותיו. כאשר הלך לעולמו ב-2009, היו שטענו כי היה גדול צלמי האופנה והפורטרטים במאה ה-20.
'בעלי המקצועות' היא אחת הסדרות המשמעותיות ביותר בעבודתו של פן. בסדרה זו הוא החזיר את היחיד למרכז הצילום ובו בזמן הפך אותו לסחורה ( (commodityבעיקר מתוך הקונטקסט של צילום למגזין אופנה.

Read More

פיליפ פארנו – הכל יחסים

פיליפ פארנו הינו אחד האמנים הבולטים בשדה האמנות העכשווית ומהאמנים המרכזיים שהגדירו את אסתטיקת היחסים (Relational Aesthetics) המתמקדת במערכות יחסים אנושיות ובהקשר החברתי בו הן

קרא עוד »
הערב האחרון, 2011, נטליה זורבובה

התשוקה לאמנות בעידן הקורונה

חוויית האמנות בעידן הקורונה נגיף הקורונה עצר את העולם מלכת. השפעתו הורגשה היטב בכל תחומי החיים. לצד פגיעה בענפים רבים במשק, כמו התעופה, התחבורה, התיירות

קרא עוד »
מתוך צילומיה של דיאן ארבוס

דיאן ארבוס, צילומי נשים

הצלמת דיאן ארבוס (1923-1971), ידועה בעיקר בזכות צילומים שחוגגים את המוזרות, פורטרטים של אוכלוסיות שוליים, אאוטסיידרים, פריקים ואנשים דחויים. על אף מעמדם החברתי הנמוך, ואולי

קרא עוד »

לתגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

הירשמו לניוזלטר שלנו