פיליפ פארנו – הכל יחסים

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב pinterest

פיליפ פארנו – הכל יחסים

פיליפ פארנו הינו אחד האמנים הבולטים בשדה האמנות העכשווית ומהאמנים המרכזיים שהגדירו את אסתטיקת היחסים (Relational Aesthetics) המתמקדת במערכות יחסים אנושיות ובהקשר החברתי בו הן מתרחשות.

אחד העקרונות הבולטים בעבודתו של פארנו הוא בחינת מערכת היחסים בין יצירת אמנות לבין הצופה.

פארנו, ואמנים נוספים בני דורו, הגדירו מחדש את מערכת היחסים הזו והפכו את עמדת הצופה הפאסיבית לחלק מיצירת האמנות עצמה. המייצבים ועבודות האמנות השונות של פארנו הופכות למעשה את הצופים למשתתפים. בידיו של פארנו המדיום בו הוא יוצר אינו פיסול או מיצב אלא הפרקטיקה של תערוכות אמנות.

חדרי הוא צנצנת דגים נוספת

את המיצב 'חדרי הוא צנצנת דגים נוספת' הציג פארנו לראשונה בגלריה אסתר שיפר בברלין. לאחר מכן יצר גרסאות נוספות של המיצב לתערוכות בטייט מודרן, במוזיאון האמנות בברוקלין, בפלה דה טוקיו בפריז ובמוסדות אמנות נוספים. הגרסה שנרכשה עבור אוסף יגאל אהובי נוצרה במיוחד עבור 'מבט מחודש על תערוכה עתידית' (Philippe Parreno: Looking back on a Future Exhibition, 2018), תערוכתו הראשונה של פארנו במוסד גרמני, במרטין גרופיוס באו בברלין. התערוכה בכלל והמיצב הזה בפרט בחנו את מערכת היחסים המורכבת בין האדם לטבע. בחדרים בהם הותקן המיצב, החלונות מוסכו בשקף צהוב שהעניק לחדרים תחושה מיוחדת של שלווה. בין תקרה לרצפה ריחפו בשקט 150 בלוני הליום בצורת דגים טרופיים. הדגים עולים ויורדים, שוחים ברוגע בין קירות התערוכה ובין המבקרים בה. הכך מהווים המבקרים גם הם אלמנטים המשפיעים על המיצב עצמו.

אנדי וורהול במייצב 'ענני כסף' בגלריה ליאו קסטאלי בשנת 1966

 

 

ייצוג מקומו של האדם בעולם

הפן האירוני של העבודה, שהופך את המבקרים למוצגים, גורם לנו לחשוב מחדש על תפקידה של האמנות ככלי פוליטי הממחיש את מקומו של האדם כחלק מעולם הטבע ולא כעליון לו. עבודתו של פארנו ממשיכה במידה רבה מיצב מפורסם של אנדי וורהול משנת 1966 'ענני כסף'. במיצב זה ייצר וורהול 'כריות' מחומר עיטוף כסוף שיוצר עבור הצבא האמריקאי (Scotchpak). כריות אלה נופחו בהליום והוצבו בגלריה כך שמלאו את חלל התערוכה. לאחר מכן, העבודה שמשה את הכוריאוגרף מרס קאנינגהם באחת מיצירות המחול שלו.

המיצב של וורהול, כמו גם המיצב של פארנו, מגדירים מחדש את פעולתה בחלל של יצירת האמנות ומותחים את הגבולות שבין יצירה סטטית לבין החלל בה היא מוצגת. בעוד שאצל וורהול, כמו ביצירתיו האחרות, המיצב בחן את אפשרות השימוש במוצר מדף כדי ליצור אשליה של יוקרה ואבק כוכבים, אצל פארנו המיצב בוחן את מקום הצופה בתוך יצירת האמנות ומציע סוג חדש של צריכה אמנותית.

אוסף יגאל אהובי עוקב בנחישות אחר האלמנטים השונים בשדה האמנות העכשווית והמיצב של פארנו מוסיף נדבך חשוב בייצוג אחד הזרמים הבולטים ביותר בשדה זה. באוסף ישנה עבודה נוספת של פארנו, שוליית הקוסם (זיקוקין לבנים מכתימים את השמיים באור יום) אשר נוצרה בשנת 2008. זהו הדפס רשת של דיו זרחני על קטיפה שחורה אשר הוצג בתערוכה 'קירות נמסים' בגלריה האוניברסיטאית לאמנות ע"ש גניה שרייבר, תל אביב בשנת 2014.

Read More

הערב האחרון, 2011, נטליה זורבובה

התשוקה לאמנות בעידן הקורונה

חוויית האמנות בעידן הקורונה נגיף הקורונה עצר את העולם מלכת. השפעתו הורגשה היטב בכל תחומי החיים. לצד פגיעה בענפים רבים במשק, כמו התעופה, התחבורה, התיירות

קרא עוד »
מתוך צילומיה של דיאן ארבוס

דיאן ארבוס, צילומי נשים

הצלמת דיאן ארבוס (1923-1971), ידועה בעיקר בזכות צילומים שחוגגים את המוזרות, פורטרטים של אוכלוסיות שוליים, אאוטסיידרים, פריקים ואנשים דחויים. על אף מעמדם החברתי הנמוך, ואולי

קרא עוד »

לתגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

הירשמו לניוזלטר שלנו